Міфи про дистанційне навчання

В період сесії розвіюємо 10 міфів про неякісну дистанційну освіту

Як і всі галузі, що швидко розвиваються, дистанційна освіта вже встигла обрости припущеннями, міфами і легендами. У цьому короткому матеріалі ми розглянемо найбільш живучі з них, пропонуючи порівняння поширених міфів з дійсністю.

Міф дистанційної освіти 1.

Дистанційне навчання - це модне віяння, яке скоро всі забудуть.

Неправда. Американські та європейські дослідники в один голос стверджують (наприклад, American Educational Research Association), що вже до 2025 року 2/3 всієї освіти буде здійснюватися дистанційно.

Міф дистанційної освіти 2.

Відсутність живого контакту між викладачем і учнями знижує якість навчання

У структурі очного навчання більшості вузів в дійсності відводиться вкрай мало часу саме на навчальне спілкування: мізер спілкування на лекціях, дещо більше, але все одно трохи спілкування на семінарах, при написанні курсових, рефератів і при підготовці до заліків. Крім того, велика частина інформації сприймається людиною через зір, а не через слух.

Відсутність безпосереднього контакту з викладачем з лишком відшкодовується письмовим спілкуванням через внутрішню поштову систему і форуми за матеріалами курсів. Використовуючи письмову мову, той, якого навчають «промовляє» матеріал, краще формулює свої питання, а також має можливість зазирнути в архів. В цілому, спілкування з викладачем стає більш індивідуальним, чого важко досягти при очному навчанні.

Міф дистанційної освіти 3.

Дух змагання між учнями володіє чарівними мотивуючими властивостями

Виявляється, що 65% учасників досліджень в Європі і Америці кажуть, що ніколи навіть не порівнювали свої результати навчання з середніми результатами по групі або результатами окремих учнів.

Міф дистанційної освіти 4.

Віртуальне навчання - віртуальні знання

Знання, отримане будь-яким шляхом, буде віртуальним: інформація, перш ніж стати знанням, проходить через ланцюг рецепторів, накладається на наявні асоціації, обробляється і «розкладається» в мозку по місцях. Між видачею інформації та її отриманням завжди є як тимчасова, так і просторова дистанція. З цієї точки зору очний навчальний процес мало чим відрізняється від дистанційного.

Важливе значення має також мотивація учнів. У студентів-дистанційників вона дуже велика. Вони усвідомлюють, що результат їх дистанційного навчання залежить від них самих більше, ніж при очному навчанні. Зрештою, дистанційний варіант одержання освіти, також як і заочний або екстерновий, вибирає сам студент.

Міф дистанційної освіти 5.

Якість знань, отриманих при дистанційній освіті нижче, ніж при очному навчанні

Це у вирішальній мірі залежить від учасників освітнього процесу і якості навчальних програм. Невже у студента, що навчався очно в Тмутараканську інституті рибно-хутряної промисловості (де є всього один професор, і той у вигляді пам'ятника перед входом до інституту, а сучасний комп'ютер бачили тільки на картинці), знання будуть краще, ніж у того, хто пройшов дистанційну програму в Гарварді?

Інший фактор - знову ж мотивація учнів. Ті, хто хоче вчитися дистанційно, вже мають певну базу знань (хоча б в області сучасних засобів комунікації) і орієнтовані саме на отримання освіти, а не «корочок».

Міф дистанційної освіти 6.

Для того, щоб навчатися дистанційно, потрібно освоїти спеціальні програми і добре розбиратися в комп'ютері

Насправді, для всіх інтерактивних процедур дистанційного навчання (виконання завдань, тести і т.д.) найчастіше використовуються тільки браузер (Google Chrome, яндекс.браузер, FireFox і т.д.), будь-який текстовий редактор (для написання текстів відповідей і завдань), а також безкоштовна програма Acrobat Reader для роботи з матеріалами в універсальному графічному форматі PDF. За допомогою Acrobat Reader також можна читати інтерактивні документи. Нарешті, для прослуховування аудіофайлів можна використовувати будь-який смартфон або звичну вам програму для відтворення музики, тому що вони також виконані в універсальному форматі MP3.

Міф дистанційної освіти 7.

Дистанційне навчання - це лише читання текстів на екрані

Більшість дистанційних курсів створюється тільки грунтуючись на тексті, до якого потім готується велика кількість інтерактивного матеріалу: від тестів і завдань до аудіо-матеріалів. Уже наявність гіперпосилань в навчальних матеріалах робить дистанційне навчання більш інтерактивним, ніж читання книги і значно полегшують навігацію в документі. Також давно стало стандартом застосування в навчальних матеріалах великої кількості інфографіки, таблиць та формул для твору учнями власних обчислень, тести на перевірку знань в реальному часі і контрольні інтерактивні питання на закріплення матеріалу.

Міф дистанційної освіти 8.

Вчитися дистанційно набагато легше і комфортніше, ніж очно. Це розхолоджує, коли вчишся коли захочеш і скільки захочеш

З точки зору зручності та комфортності - так. Але навряд чи це недолік, особливо якщо порівняти з умовами, в яких проходять очні заняття в багатьох сучасних вишах. А ось навчальна дисципліна в дистанційній освіті - поняття набагато конкретніше, ніж при очних заняттях. У тому числі і тому, що студент чітко усвідомлює наступне: його успіхи в великій мірі залежать саме від дотримання навчальної дисципліни.

Є досить жорсткий графік навчальної звітності, контролю успішності, спілкування з викладачем і адміністрацією програми. З іншого боку, замість 5-6 предметів на семестр можна брати 20-30 і вже завдяки цьому вчитися швидше і ефективніше.

Міф дистанційної освіти 9.

При дистанційному навчанні легко писати роботи і здавати іспити - все можна списати і вислати

У дистанційних курсах немає робіт, які передбачають списування. У більшості випадків спілкування з викладачем йде один на один. Якщо ж надіслана робота, яка списана (це дуже легко визначається), то вона не приймається. При складанні іспитів немає сенсу списувати, так як традиційних квитків тут немає. У дистанційних програмах найбільш поширені тести і професійно-орієнтовані завдання, при вирішенні яких підручником і додатковими матеріалами користуватися навіть рекомендується.

На тести же завжди потрібно відповідати в режимі реального часу. Чи не вклався, почав вивчати записи - час минув і тест вважається не пройденим.

Міф дистанційної освіти 10.

Люди, які навчаються дистанційного, зазвичай роблять це вдома

Згідно з нашою статистикою, мінімум дві третини учнів вивчає нові курси і предмети на робочому місці, а близько половини використовують для цього робочий час.

 

 


Nach oben