Як зразки для наслідування допомагають студентам подолати мовний бар’єр

Кожен має улюбленого актора, співака, політика або письменника. І більшість жартома повторюють їхні канонічні вислови, такі як «I’ll be back!» Арнольда Шварценеггера, «All that glitters is not gold» Вільяма Шекспіра та вірусна двомовна фраза «Добрий день, everybody!» Бориса Джонсона. 

Знайомство з іноземною культурою неодмінно породжує пошук зразків для наслідування серед її носіїв та запозичення їхніх найбільш ефектних висловів. Це допомагає студентам створити візію майбутнього – уособити свої уявлення про те, якими вони стануть, коли вивчать нову мову та достатньо адаптуються до нової культури. Цей процес також надихає студентів на постійний розвиток, коли вони мають подолати мовний бар’єр. 

«Візії майбутнього»

Нещодавнє дослідження викладачів з лінгвістики Ноттінгемського університету, Крістін Муір, Золтана Дернеї та Свені Адольфс, висвітило наскільки фундаментальний вплив на вивчення англійської мови має наслідування. З 8 тисяч опитаних ними іноземних студентів та дорослих 68 відсотків мали принаймні одну англомовну рольову модель та намагалися перейняти її вислови й манеру спілкування. 

Дослідження показало, що рольові моделі допомагають студетам: 

  • навчитися правильної вимови; 
  • перейняти граматичні структури; 
  • розширити словниковий запас; 
  • покращити розуміння нової культури; 
  • прийняти власні мовні особливості; 
  • зробити процес вивчення іноземної мови цікавішим і захопливим. 

У статті «Role Models in Language Learning: Results of a Large-Scale International Survey» (2019) автори визначили чотири ключові критерії, на які спираються студенти для пошуку своїх зразків для наслідування:

Критерій

Загальне володіння англійською мовою 

Паралінгвістичні характеристики 

Особисті якості 

Акцент та особливості вимови 

Вираження

Розмір словникового запасу, граматична точність та ораторська майстерність 

Міміка, жести, тон і висота голосу 

Навички, здібності, впевненість у собі та почуття гумору 

Варіанти англійської мови, використання неологізмів та жаргонізмів 

Зазвичай студенти обирають зразками для наслідування тих, хто первинно відповідає їхнім інтересам. Вони можуть сформувати цінності студентів як громадян світу, їхнє ставлення до навчального процесу, навчити говорити про свої переконання та оформити їхню ідентичність як користувачів англійської мови. Декілька порад, які допомогають студентам знайти свої англомовні рольові моделі для подолання мовного бар’єра: 

  • Використання аудіо та відео з голосами як носіїв, так і тих, для кого англійська мова іноземна. Це допомогає студентам усвідомити, що існує багато різних способів говорити англійською мовою і що немає одного «правильного» способу. 

  • Запитати студентів, які особливості використання мови вони вважають особливо ефективними або привабливими. Це допомогає студентам розвинути критичне мислення, більш детально аналізувати почуте й розуміти, що покращує комунікацію. 

  • Сформулювати з цих особливостей цілі та скласти разом зі студентами шлях до них. Наприклад, говорити з конкретним акцентом Бенедикта Камбербетча може бути нереально, але навчитися говорити чітко майже напевно так. 

  • Закріпити за конкретною ціллю декілька публічних людей, щоби студенти обрали тих, які відповідають їхнім інтересам.  

  • Проявляти зацікавленість, коли студенти номінують когось в зразки для наслідування.  

  • Поєднувати окреслені цілі з навчальним планом та відстежувати прогрес. 

Наприклад, Voices, новий 7-рівневий курс для молоді та дорослих від National Geographic Learning, пропонує саме такий підхід. У запису відео брали участь новатори та дослідники National Geographic з 50 англомовних країн світу. Розповіді дослідників зосереджені на їхньому повсякденному житті: подорожі містом, спілкуванні з друзями, плануванні майбутнього, амбітних проєктах та досягненнях. Студенти встановлюють зв’язок між своїм життям і життям дослідників, помічають особливості ефективного спілкування та з захопленням практикують граматику, лексику й вимову, що вже закладені в цей курс. 

«Andréz Ruzo, a geothermal scientist»

«Lisa Bu, a Ted Talks content manager»

«Aziz Abu Sarah, a cultural educator»